Dávid a Martin sú milovníci zdravého životného štýlu. Láska k zdravej strave ich priviedla k debate o tom, že orechových masiel je síce na trhu veľa, avšak niečo im chýba. Rozhodli sa preto pre vytvorenie vlastného brandu Orieshock a dnes vyrábajú maslá, ktoré svojou kvalitou i chuťou presvedčia naozaj každého.
Rozhodol som sa spolu s kolegom Martinom asi 2 roky dozadu. Prvý nápad vzišiel z jeho hlavy, zdôveril sa mi s ním a nejakým spôsobom sme to dali dokopy.
Celý proces vzniku bol ale celkom komplikovaný, keďže sme si dali záležať na názve brandu, následne jeho grafike, samotnej výrobe a pod., takže reálne to všetko až do oficiálneho spustenia výroby trvalo veľmi dlho. Vyrábať sme začali od novembra 2021. Fungujeme teda už takmer rok a postupne napredujeme.
Dlho som bol fanúšikom orechových masiel. Je ním aj môj spoločník – obaja pracujeme so športovou a zdravou výživou a obom nám chýbalo na trhu niečo výnimočné. Kolegovi Martinovi vypadol zo sortimentu jeden slovenský výrobca, začal sa teda v tom čase zaoberať myšlienkou „urob si sám“.
Nakoniec z toho vzišiel nápad, aby sme si maslá začali vyrábať my v Trnave. Budeme tak vedieť dohliadať na celý výrobný proces, kvalitu a môžeme si tak spraviť produkt, na ktorý budeme hrdí a nebudeme sa hanbiť odporúčať ho nielen svojim zákazníkom, ale ani kamošom a rodine, a to je pre nás veľmi dôležité.
Konkurencia určite nie je malá, ale s tým sme sa už naučili žiť, pretože v dnešnej dobe je všetkého a všade veľmi veľa, zvlášť na slovensko-českom trhu, kde je pomerne dosť etablovaných značiek.
My ale našej značke veríme a to, čo robíme, robíme vždy s veľkým odhodlaním a vášňou. Preto dúfame, že Orieshock bude raz značka, ktorú budú všetci poznať. Rovnako si zakladáme na tom, že naše výrobky sú naozaj slovenské a na Slovensku sú aj reálne vyrábané. Nie všetky slovenské značky to majú rovnako. My však veríme, že sa presadíme, čo sa nám postupne aj darí.
Snažíme sa odlíšiť viacerými smermi. Už pri samotnom názve sme si dali vážne záležať, aby si nás ľudia zapamätali a aby sme boli originálni, čo sa nám, myslím, celkom podarilo.
Zatiaľ robíme len na 100 % naturálne maslá, používame výhradne kvalitnú surovinu, nerobíme tu žiadne kompromisy. Našimi základnými hodnotami, proti ktorým v žiadnom prípade nepôjdeme, sú kvalita, rešpekt a udržateľnosť. Určite nie sme sami s takýmito alebo podobnými hodnotami, avšak berieme ich naozaj vážne.
Aktuálne je to 6 ľudí okrem mňa, Martina a našich manželiek Dominiky a Katky, ktoré nám pomáhajú od začiatku a stoja pri nás aj v ťažších chvíľach. Za to sme im naozaj veľmi vďační. Nie nadarmo sa hovorí, že za každým úspešným mužom stojí žena.
Do Orieshock teamu nám pribudol už aj prvý zamestnanec Rišo. Grafické záležitosti konzultujeme vždy s naším verným grafikom Majom.
Množstvo ľudí tieto produkty až tak nepozná, hľadajú v našich produktoch nejaké prídavné zložky, ktoré robia maslo doslova sladkosťou. Často bývajú prekvapení, že je to naozaj 100 % naturálne orechové maslo, a aj tak chutí dobre.
Záujem evidujeme stále väčší, ľudia sa pýtajú, ako použiť naše produkty, skúšajú rôzne použitia a dokonca sa tešíme aj popularite u najmenších detí. Máme naozaj výborné feedbacky od našich súčasných zákazníkov a veríme, že rovnaký názor budú mať aj ľudia, ktorí nás ešte len spoznajú a ochutnajú.
Pre milovníka orechov je toto naozaj náročná otázka. Úprimne mi chutia všetky naše maslá, ale do užšieho výberu by som posunul asi Orieshock lieskový a Orieshock pistáciový. Ak by som mal vybrať iba jeden, tesne by vyhral ten pistáciový.
Výborná otázka. Čo orechy, to iná náročnosť a rýchlosť mletia. Dokonca je rozdiel aj v dodanej úrode. Niekedy sa melie daný orech lepšie, na ďalšíkrát zas horšie.
Najnáročnejšie sa ale z môjho pohľadu vyrába určite kešu. Dokonca kvôli tomu u mňa klesol v popularite z jednoznačného prvenstva na nižšie pozície, lebo niekedy som mal pri výrobe naozaj ťažké chvíle. Ak by som nemal z hygienických dôvodov pri výrobe čiapku, určite by som si z toho vytrhal zopár vlasov. Dôvodom je hustejšia konzistencia, keďže kešu orechy obsahujú menej tuku a ich výroba naozaj nie je jednoduchá.
Naša cesta je zatiaľ krátka, takže na krízu veľmi nebol priestor. Predtým, ako k nám pribudol prvý zamestnanec vo výrobe, sme sa však už s Martinom nachádzali na hrane, keďže samotná výroba je celkom časovo náročná a každý máme aj svoje ďalšie projekty a, samozrejme, rodiny, ktoré sme obaja v marci rozšírili o deti, ktorým sa chceme venovať. Zabezpečili sme teda do budúcna dvoch nových brigádnikov a dedičov impéria Orieshock, ktoré dovtedy, verím, že vybudujeme.
Nemám pocit, že by dopyt nejako klesal, skôr naopak. To však súvisí aj s našimi aktivitami, ktoré stále vyvíjame. Dopyt po zdravých potravinách, kam naše produkty rozhodne patria, bude podľa môjho názoru určite stále rásť.
S tým súvisí aj trend, že ľudia si dávajú stále viac záležať na kvalite produktov, ich zložení, pôvode produktov a pod. Orieshock pri týchto kritériách bude vedieť stále držať krok.
Ešte nemáme náš vlastný e-shop, ale usilovne na ňom pracujeme. V rámci našich ďalších projektov však máme weby, cez ktoré si väčšina ľudí naše produkty objednáva online (prom-in.sk, activshop.sk a foodisgood.sk), postupne sa nám darí nadväzovať nové a nové spolupráce.
Z našich aktuálnych partnerstiev by som spomenul všetky Cafepointy, Lunys, Pilulka, Kvalitovo, Bodyworld a Kon-Rad v Bratislave, BioTopka v Liptovskom Mikuláši, Naturell v Senci, Tualmed alebo Duolife eshop a pár prevádzok v Trnave ako už spomínaný Activshop, Refresh Bistro atď.
Makáme na pridávaní nových partnerstiev, pričom s niektorými sme už vo finálnej fáze. Snažíme sa, aby mali zákazníci čo najviac možností na kúpu našich produktov. Budeme určite vďační aj za ďalšie tipy, kde by chceli ľudia naše produkty vidieť a my spravíme všetko preto, aby sme sa s danými prevádzkami dohodli.
Najviac chvália ľudia konzistenciu a tú chuť 100 % orechov. Viackrát som sa stretol s feedbackom, že už po otvorení bolo hneď cítiť vôňu arašidov alebo iných orechov. Je to super pocit, že prakticky každý jeden feedback je veľmi pozitívny.
Snažíme sa však nezaspať na vavrínoch. Tiež ma teší, že sa ľuďom páči náš názov Orieshock. Myslím, že sme to s názvom fakt vychytali. Je vtipný, originálny a zároveň chytľavý a ľahko zapamätateľný. Rovnako ako aj naše logo.
Zatiaľ to je full time job len pre nášho zamestnanca Riša. My s Martinom a našimi manželkami makáme na rozvíjaní, aby to full time job onedlho bol pre ešte viac ľudí. Máme však aj ďalšie projekty, ktorým sa venujeme už dlhé roky a vďaka ktorým sme sa vlastne s Martinom aj spoznali. Tieto projekty nechceme len tak pustiť, lebo sme im venovali veľa času a energie.
Celé prepojenie má skôr synergický efekt, pretože práve aj vďaka týmto projektom sme pri zrode našej značky Orieshock neboli na nulovej štartovacej čiare. Mali sme priestor a kanál, prostredníctvom ktorých sa produkty začali dostávať medzi ľudí.
Určite sa dá uživiť produkciou a predajom takéhoto tovaru, stačí to robiť len dobre, byť trpezlivý a naozaj si dať záležať na všetkých krokoch. Možnosti na rozvoj sú obrovské, treba ich len efektívne vedieť využiť.
Zatiaľ asi nie, myslím si, že sme to od začiatku uchopili veľmi dobre. Na to, že sme začali na zelenej lúke, sme už prešli celkom slušnú cestu.
Ťažko sa mi odpovie tak, že by so mnou súhlasil každý. Nie som odborník na výživu, ale podľa môjho názoru arašidové maslo nie je nezdravé. To by potom musela byť aj konzumácia samotných arašidov nezdravá, keďže naše maslá sú len pomleté arašidy.
Rovnako však zastávame názor, že v živote treba mať balans, a že všetkého veľa škodí. Treba upozorniť, že všetky orechové maslá nie sú zrovna nízkokalorické produkty. Sto gramov masla má približne rovnaký počet kalórií ako mliečna čokoláda, prostredníctvom masla avšak prijmete omnoho kvalitnejšie živiny. Orechy sú plné tukov, sú to však zdravé tuky, takže netreba sa ich báť.
Určite áno, snažím sa na tom už aj pracovať. Aj preto sme si dali patentovať náš názov aj s logom pre celú Európu. V prvom kroku by sme radi expandovali do najbližších krajín ako je Česko, prípadne Rakúsko, Maďarsko alebo Poľsko. Môj sen je expanzia aj do škandinávskych krajín, to je však zatiaľ iba sen.
Náš primárny focus je stále na slovenský trh, kde je veľa možností na uplatnenie, ktoré by sme radi využili. Trend je však pozitívny, každým dňom a týždňom nás spoznáva stále viac ľudí a verím, že sa to bude už iba zlepšovať.
Nechcem nejako predbiehať a odhaľovať naše plány predtým, ako ich tím Orieshock rozlúskne na 100 %.
Pred cca týždňom sme prišli s kvalitnými vzduchom praženými orechmi bez akýchkoľvek aditív zabalenými v 250 g vreckách, ktoré tiež spĺňajú všetky naše základné hodnoty. Samotný produkt aj papierový obal sú kvalitné a ľudia majú zároveň možnosť ochutnať surovinu, z ktorej je maslo vyrobené. Balené orechy sú ideálnou voľbou pre ľudí, ktorým nesedí konzistencia masla.
Určite by sme chceli priniesť darčekové balenie všetkých našich 5 masiel v peknom obale, čo by mohlo byť zdravou variantou nejakej luxusnej bonboniéry. Toto balenie si zákazníci vypýtali. Niekoľko desiatok ľudí nám písalo, že by sme s takýmto niečím mali prísť a keďže potreby našich zákazníkov sú pre nás dôležité, chceme im to dopriať.
Samozrejme, máme aj ďalšie plány, ktoré by sme chceli splniť do konca tohto roka, nemôžem ale predbiehať. Nech môže náš marketing spraviť menší rozruch, keď sa to bude blížiť.